Automatikus bejelentkezés
belépés

CITROËN AUTÓ-LARGO Kft.

Pécs
7626 Vadász utca 83.

telefon: (72) 236220
fax: 72/236-220

Weboldal: http://www.citroen.hu

Cégleírás:
A Citroën természetesen az első automobilok között érkezett Magyarországra a XX. század 20-as éveiben. Itthoni hőskora a két világháború közötti időszakra tehető, amikor a fiatal Páger Antal is Citroënnel hódított, mi több, Honthy Hanna férje az első márkakereskedők között volt. Az első magyar Citroën autószalont 1923-ban nyílt meg az Andrássy úton.
A Dandy Automobilgyár Rt. alvállalata, a Részvénytársaság Francia Gépkocsik Behozatalára nevű cég 1923. március 10-én tartotta első közgyűlését, ahol Citroën autók magyarországi forgalmazását tűzték ki célul. Az első márkaszalon a budapesti Andrássy út 67. szám alatt nyílt meg; a javítóműhely és garázs pedig a VIII. kerületi Tavaszmező utcában kapott helyet.

Akkoriban természetesen egészen más módon kellett autókat eladni, mint manapság. A gépkocsi valódi luxuscikk volt, így a lehetséges vevők mindannyian a felső tízezerből kerültek ki - számukra pedig nemcsak a termék volt fontos, hanem az is, hogy ki árulja. A Citroën-képviselet tulajdonosa a magyar politikai életben jól ismert Rakovszky család volt, akik jó kapcsolatokat ápoltak a hazai közélet jeles szereplőivel. A francia márka hamar népszerűvé, sőt divatossá vált: egy évvel a szalon megnyitása után már csaknem ötven Citroën futott Budapest utcáin: a tulajdonosok közt találjuk Somogyi Nusi színművésznőt is.

A Rakovszkyak ügyesen használták társasági befolyásukat; amikor például 1924 áprilisában látványos bemutatót tartottak a fogaskerekű vasút végállomásánál egy Kégresse-féle lánctalppal felszerelt Citroënnel, a nézők soraiban ott ült József Ferenc királyi herceg, gróf Csiky Károly hadügyminiszter, Scitovszky, a nemzetgyűlés elnöke, valamint Bláthy Ottó Titusz, a Magyar Tudományos Akadémia tagja, a transzformátor feltalálója is. A korabeli sajtó így írt az eseményről: "... a Citroën kocsi bámulatos produkciókat végzett. Vontatott két - emberekkel zsúfolásig megrakott - teherautót, szántott, buckákon járt fel-le, meőek hegyoldalakon kúszott fel, lépcsőkön mászott le. (...) Az rt. az eőménnyel meg lehet elégedve, s ha élénk propagandáját kitartóan folytatja, úgy a Citroënek rövidesen igen elterjednek."

Folytatta, erre jó alkalom volt az 1925 májusában megrendezett Budapesti Nemzetközi Autókiállítás. Idézzük megint a hírlapokat: "A kocsikkal bőségesen ellátott stand egyik legérdekesebb tárgya a felvágott 10 LE Citroën kocsi, amely (...) legbelsőbb titkait tárja elénk, illetve bizonyítja, hogy nincsenek titkai, mert egy igen jól megszerkesztett és szolidan megépített kocsit mutat a metszet, s megérteti velünk annak nagy népszerűségét. A metszet érdekes, viszont igen csinos a 10/20 HP nyitott luxus túrakocsi bordó és fekete karosszériával, továbbá a kisebb 5/10-es típusnak egy torpedó és egy cabriolet karosszériával ellátott példánya."

Néhány évvel később a Citroënek hazai kereskedelmének jogát a Jelzáloghitelbankhoz tartozó Gépkocsi Import Rt. vette át. Nagy lendülettel fogtak a bővítéshez, az Andássy úti szalon mellett egy másik, még fényűzőbb bemutatótermet is nyitottak. A képviselet vezetésével- a kor divatját követve - népszerű embereket bíztak meg: a társasági életben jól ismert Wollemann István nyugalmazott hajóskapitányt és Rácz Lászlót, aki Honthy Hanna operett primadonna férje volt.

A cég teljes mértékben igyekezett kihasználni a már jól bejáratott sajtókapcsolatokat. Az egyik legnépszerűbb társasági lapban, a Színházi Életben szinte minden héten megjelent egy olyan hír, amely a francia márkát népszerűsítette: "Jouard francia katonai attasé Budapestre érkezett Citroën Berline gépkocsiján, amely egész úton olyan jól viselkedett, hogy Budapestig hozzá sem kellett nyúlni". Vagy: "A héten sikerült 11 autót eladni". Számos közismert ember választotta a Citroënt, például Páger Antal, vagy az akkoriban sztárolt futballista, Orth György. 1928 első félévében 79 új Citroën talált vevőre Magyarországon.

1929 áprilisában az Úrvezető című autós szaklap a Margitszigeten rendezte a Concours d Elégance autós szépségversenyt. A "legszebb pesti nők és autók" versenyén a nézők megcsodálhatták az akkori autócsodákban felvonuló hírességeket: Miklós Andort, az Est-lapok kiadóját és feleségét, Gombaszögi Ellát, vagy gróf Pálffy-Daun József országgyűlési politikust, a főrendiház tagját. A Citroën ezüst szalagot nyert a rendezvényen; a díjazott C6-os egyedi túrakocsi-felépítménnyel vonult fel, s a Wollemann Istvánné által vezetett kocsit a sajtótudósítások szerint "tavasziasan könnyed bézs színezésével a világ legnyulánkabb Citroënjének" tartották.

Kevéssel ezután azonban Magyarországot is elérte a világgazdasági válság, majd 1949-ben államosították a céget. A hetvenes években ugyan érkezett néhány Citroën magánimportban, s a hatóságok központilag egy hivatalos márkaszervizt is kijelöltek, ám még jó néhány évig várni kellett, hogy újra Citroën-márkakereskedés nyithassa meg kapuit Magyarországon.

Kulcsszavak: autó , autóalkatrész , autóápolás , autófelszerelés , autókereskedelem , autószerviz , használt autó , haszongépjármű-alkatrész , haszongépjármű-javítás , haszongépjármű-lízingelési lehetőség

CITROËN AUTÓ-LARGO Kft. fotók